אתרי מסחר אלקטרוני הנקראים בעגה המקצועי ecommerce מציעים מגוון של עסקאות המבוססות על תקשורת מחשבים. אתרים מן הסוג הזה פונים ללקוחות במגזר הפרטי, העסקי, התעשייתי והחקלאי. כמעט בכל ענף ניתן למצוא לפחות כמה אתרי ecommerce אשר מבצעים מסחר אלקטרוני במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. יש הבדלים רבים בין אתרי ecommerce אך קיים גם מאפיין משותף אותו רצוי לקחת בחשבון: אריזות.
מה מייחד אריזות ומוצרים באתרי מסחר אלקטרוני?
האופן בו בוחרים מנהלי אתרי ecommerce לארוז את המוצרים הוא חלק בלתי נפרד מהשירות ללקוח. זהו שירות ייחודי שלא היה קיים בעבר וגם היום קשה למצוא לו מקבילות. ראשית, אתרי המסחר מפוזרים בכל רחבי העולם וכך גם הלקוחות. המשמעות היא שיש צורך באריזה ושילוח של מוצרים וקרטונים על כל פני כדור הארץ. אריזה שאינה עולה בקנה אחד עם דרישות הביטחון של נמלי התעופה והים, או לחילופין קרטונים לא עמידים, עלולים להסב נזק בלתי הפיך גם לאתר וגם ללקוח. במילים אחרות, אתריecommerce תלויים בקרטונים ובסוג האריזה שהם בוחרים ליישם עבור המוצר.
שנית, יש מגוון עצום של מוצרים הנמכרים דרך אתרי ecommerce. אפשר לרכוש מוצרים ביתיים וקטנים המגיעים בתוך אריזת נייר וקרטון, או להזמין חלקי חילוף של רכבים, מכונות ועוד. אין גבול לשפע המוצרים הנמכרים מיד ראשונה או שנייה דרך אתרי אינטרנט או ecommerce. כל מוצר כזה זקוק לאריזה אחרת שתתאים עבורו ועבור תנאי האחסון. התפקיד העיקרי של מנהלי האתר ואנשי השיווק הוא לבחור היטב את הקרטון המיועד לאריזת המוצר. לקרטון ולאריזה יש משמעות שיווקית, פרסומית ומיתוגית. מי שרוכש מוצר דרך אתר ecommerce ולא מקבל את מה שהוא ציפה לו עלול לסיים את ההתקשרות. אף אתרecommerce אינו מעוניין במצב כזה ולכן ההשקעה העיקרית היא בשימור לקוחות.
סוגי אתרי מסחר אלקטרוני
מלבד כל האמור לעיל, כדאי לזכור כי יש סוגים שונים של ecommerce. יש אתרי מכירות פומביות בהם אתרים מתחרים על ההצעה הגבוהה ביותר, אתרי מכירות קבוצתיות של מכירת כמות מוצרים גדולה במחיר נמוך לקבוצת אנשים ואתרי קניה חברתית המציעים מוצר בעלות אטרקטיבית לפרק זמן קצר. המשותף לכולם הוא הצורך להציג את המוצר או השירות על גבי הפלטפורמה באינטרנט והצורך להעביר את התשלום בגין הרכישה. במקביל, על האתרים להעביר את המוצר אל הלקוח באופן העולה בקנה אחד עם הדרישות שלו. אתרי ecommerce אחראיים במידה רבה על ביטחון המוצר, על האופן בו הוא מגיע אל היעד וגם על הלוגיסטיקה, השילוח והאחסנה. כל אלו מהווים שיקול משמעותי בהפעלת אתר ecommerce ומכירת מוצרים באינטרנט.
לסיכום, אתרי אינטרנט העוסקים במסחר אלקטרוני נדרשים לתת את הדעת על הנושא של טיפול במוצרים במידה והם מעוניינים להמשיך לשרת לקוחות.