מכירות – זהו תחום עתיק יומין אשר מעסיק את החברות הגדולות בעולם עד עצם היום הזה. לא משנה מה אתה מייצר או איזה שירות אתה נותן, אתה צריך למכור אותו בסופו של דבר, אחרת, בשביל מה להתאמץ בכלל? בתחום המכירות מועסקים כמה בעלי מקצוע : מנהלת חשבונות , מנהל שיווק , סמנכ”ל כספים ועוד. כולם תורמים מהידע שלהם כדי למכור הרבה ובמכירים הגבוהים ביותר שניתן.
אחד המאפיינים החשובים והמכריעים בהצלחת מערכת השיווק והמכירות של כל יצרן היא, איך לא – האריזה החיצונית.
מסתכלים גם בקנקן
בניגוד לפתגם המפורסם אשר מציע לא להסתכל בקנקן אלא במה שיש בתוכו, במקרה של מכירת מוצרים מכל תחום שהוא הרעיון הזה לא תופס. כאשר אנחנו, בתור צרכנים, ניגשים לקנות משהו – בין אם מדובר במוצר דיאטה כלשהו, רכב חדש , בקומקום חדש למטבח או בכל מוצר אחר, אנחנו מקבלים את הרושם הראשוני שלנו על המוצר הזה מהאריזה החיצונית. אופן עיצוב האריזה, הצבעים בהם נעשה שימוש, אופן פירוט המידע אודות המוצר על האריזה – כל אלו הם מאפיינים בעלי חשיבות עליונה כאשר מדובר בהחלטות הרכישה שלנו כצרכנים ממוצעים. מי שאינו מכיר בכך וטוען כי הוא מבצע את החלטות הרכישה שלו אך ורק על פי טיבו של המוצר וללא שום השפעה מצד האריזה החיצונית, כנראה שאינו מודע לחלוטין לכל ההשפעות הפועלות עליו. צורתה הכללית ומאפייניה של האריזה החיצונית של המוצר משפיעים על התת מודע שלנו עוד לפני שבכלל התעמקנו במוצר עצמו ובמידע שיש לנו עליו. אריזות גרנדיוזיות וצבעוניות למשל, מאותתות לתת המודע שלנו כי מדובר כאן במוצר מעניין, בעל מאפיינים כאלו ואחרים, בהתאם לתפיסת העולם של כל אחד ואחת מאיתנו.
באופן דומה, אריזה למוצר מזון כלשהו בעלת גווני צבע חום – ירוק ולוגו סולידי בלי יותר מדי בלגאן, תשדר לנו את המסר כי מדובר במוצר אורגני, או לפחות מוצר בריא בעל קשר עמוק לטבע ולאדמה. זה אולי נשמע כמו מסר גדול וארוך להעביר באמצעות גווני הצבע של האריזה, אך אינספור מחקרים מדעיים כבר הוכיחו כי ככה עובד התת מודע שלנו – אי אפשר להתחמק מזה.
אריזה – הפוטנציאל העצום ליצרנים והמשווקים
עכשיו, כשאנחנו יודעים כיצד עובד תת המודע שלנו ומהי השפעתן העצומה של האריזות החיצוניות על הרגלי הקנייה שלנו, אנחנו יכולים להבין את הפוטנציאל העצום הגלום בעובדות אלו עבור יצרנים ומשווקים של מוצרים שונים. אופן עיצוב האריזה על שלל מאפייניה – צבע, לוגו, צורה כללית וכד\’, מהווה פונקציה ישירה של כמות המכירות מאותו מוצר. כמובן שזה לא מבטל את הצורך במערך השיווק והפרסום למוצר, אך זהו בהחלט חלק אינטגראלי ממנו. מומלץ וכדאי להשקיע באריזות מעוצבות אשר הושקעה בהן מחשבה עמוקה, בטרם מתחילים לשווק מוצר מסוים. זה יבוא לידי ביטוי בהצלחת מערך קידום המכירות של החברה…
לסיכום, בפעם הבאה שאתם עושים קניות בסופר או בקניון, נסו לשים דגש על אריזות המוצרים, האופן בו הן מושכות את העין שלכם ומשפיעות על החלטתכם לקנות ולנסות מוצר חדש. במידה ואתם יצרנים או משווקים של מוצרים מסוימים, נסו ליישם זאת במכירת המוצר שלכם. השקעה באריזה החיצונית תשתלם לכם בסופו של דבר…